Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester

Degree programme: Bachelor Health Care and Nursing
Type of degree: FH Bachelor´s Degree Programme
Full-time
Winter Semester 2022

Course unit title Introduction to scientific work
Course unit code 081611011202
Language of instruction German
Type of course unit (compulsory, optional) Compulsory
Semester when the course unit is delivered Winter Semester 2022
Teaching hours per week 2
Year of study 2022
Number of ECTS credits allocated First Cycle (Bachelor)
Number of ECTS credits allocated 2
Name of lecturer(s) Simone BÖSCH, Peter JÄGER


Prerequisites and co-requisites

None


Course content
  • Basic principles of scientific work
  • Introduction to scientific theory and scientific ethics
  • Sources of knowledge
  • Literature search
  • Formal requirements and work steps when writing a written paper based on academic criteria
  • Writing workshop

Learning outcomes

Students

  • will be able to describe the principles of scientific work, sources of knowledge and basic terms in scientific theory and scientific ethics
  • will be able to use the principles of scientific work in papers they write themselves and use academic standards in a manner that conveys understanding

Planned learning activities and teaching methods
  • Presentation
  • Tutorial
  • Literature search
  • Writing workshop

Assessment methods and criteria

Group seminar paper


Comment

None


Recommended or required reading
  • Brandenburg, Hermann; Bekel, Gerd; Borger Martina (2015): Pflegewissenschaft 1. 3. Auflage. Bern: Hans Huber.
  • Brandenburg, Hermann; Manzei, Alexandra (2013): Pflegewissenschaft 2. Bern: Hans Huber.
  • Esselborn-Krumbiegel, Helga (2017): Von der Idee zum Text. Eine Anleitung zum wissenschaftlichen Schreiben (5. Auflage). Paderborn: Ferdinand Schöning.
  • Glasman-Deal Hilary (2010): Science Research Writing For Non-Native Speaker of English. London: Imperial College Press.
  • Kleibel, Veronika; Mayer, Hanna. (2017). Literaturrecherche für Gesundheitsberufe. Manual. 3. Auflage. Wien: Facultas.
  • Kunz, Regina. (2015). Systematische Übersichtsarbeiten und Meta-Analysen: Einführung in Instrumente der evidenzbasierten Medizin für Ärzte, klinische Forscher und Experten im Gesundheitswesen. 3. Auflage. Bern: Hans Huber.
  • Mayer, Hanna (2014). Pflegeforschung kennenlernen Elemente und Basiswissen für die Grundausbildung. 6. Auflage. Wien: Facultas.
  • Mayer Hanna (2015): Pflegeforschung anwenden. Elemente und Basiswissen für das Studium. 4. vollst. überarb. Aufl. Wien: Facultas.
  • Metzger, Christoph (2015): Lern- und Arbeitsstrategien (11. überarbeitete Auflage). Berlin: Cornelsen.
  • Panfil, Eva-Maria (2017). Wissenschaftliches Arbeiten in der Pflege. Lehr- und Arbeitsbuch für Pflegende. Bern: Hogrefe.
  • Reinhardt Klaus et al. (2006): Schreiben. Ein Handbuch für Pflege- und Gesundheitsberufe. 2. Auflage. Bern: Hans Huber.
  • Schneider Wolf; Murschetz Luis (2011): Deutsch für Profis. Wege zu gutem Stil. 18. Auflage. München: Goldmann.


Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-to-face course