Prerequisites and co-requisites |
- Principles of healthcare and nursing
- Anatomy, physiology, biochemistry and biophysics
- Special pathology and complementary medicine
- Pharmacology
- Law for caregivers
- Care and case management
- Communication and conversation in nursing
- Introduction to care counselling
- Introduction to nursing science and research
- Nursing internship 1-4
|
|
Course content |
- Attitudes towards death and dying in a social context, particularly taking into account religious and spiritual needs
- Explanation of terms
- Specific issues of palliative care
- Quality of life and patient focus
- Grieving process and mourning on the part of those affected/relatives and care staff
- Dealing with dying and death at a personal level
- History of palliative care and the hospice movement
- Palliative care in various facilities and at home
- Requirements of nursing staff
- Ethical and legal issues of palliative care
- Making decisions in palliative care
- Patient decrees/wills
- Dying with dignity
- Patient and relative education in a palliative context
- Palliative and pain medicine
|
|
Learning outcomes |
Students
- will be able to describe the basics, principles and history of palliative care
- will be able to name various professions and their skills in palliative care
- will have specialist knowledge of symptom management
- will be able to reflect on their own attitudes and behaviour towards death and dying
- will be able to discuss challenges in decision-making in palliative care
|
|
Planned learning activities and teaching methods |
- Presentation with feedback and reflection
- Personal experience
- Case studies
|
|
Assessment methods and criteria |
- Written examination
- Written paper
|
|
Comment |
- External seminar with an overnight stay
- The costs of the overnight stay must be borne by the students
|
|
Recommended or required reading |
- Ariès, Philipp u.a. (2015): Geschichte des Todes. 13. Auflage. München: dtv.
- Aulbert, Eberhard; Nauck, Friedemann, Radbruch,Lukas (2011): Lehrbuch der Palliativmedizin. 3. Auflage. Stuttgart: Schattauer.
- Bausewein, Claudia; Roller, Susanne; Voltz, Raymond (2015): Leitfaden Palliativmedizin. 5. Auflage. München: Urban & Fischer.
- Bausewein, Claudia u.a. (2015): Arzneimitteltherapie in der Palliativmedizin. 2. Auflage. München: Urban & Fischer.
- Canacakis, Jorgos (2013): Ich begleite dich durch deine Trauer - Lebensfördernde Wege aus dem Trauerlabyrinth. 1. Auflage. Stuttgart: Kreuz.
- Eychmüller, Steffen (2015): Palliativmedizin Essentials. Bern: Hans Huber.
- Feichtner, Angelika (2014): Lehrbuch der Palliativpflege: 4. Auflage. Wien: Facultas.
-
Frankl, Viktor E. (2009): Trotzdem Ja zum Leben sagen – ein Psychologe erlebt das Konzentrationslager. 9. Auflage. München: Kösel.
-
Fritsch, Julie; Sherokee, Ilse (1995): Unendlich ist der Schmerz. Eltern trauern um ihr Kind. 6. Auflage. München: Kösel.
- Gast, Ursula ; Markert, Elisabeth Ch. (2009): Trauma und Trauer – Impulse aus christlicher Spiritualität und Neurobiologie. 1. Auflage. Stuttgart: Klett-Cotta.
- Kast, Verena (2013): Trauern, Phasen und Chancen eines psychischen Prozesses. 3. Auflage. Stuttgart: Kreuz.
- Knipping, Cornelia (2008): Lehrbuch Palliativ Care. 2. Auflage. Bern: Hans Huber.
- Kojer, Marina; Schmidl, Martina (2016): Demenz und Palliaive Geriatrie in der Praxis. 2. Auflage. Wien: Facultas.
-
Kulbe, Annette (2010): Sterbebegleitung – Hilfen zur Pflege Sterbender. 2. Auflage. München, Jena: Urban und Fischer.
-
Lenz, Sabine (2014): Die Fähigkeit zu sterben. 2. Auflage. Reinbek: Rowohlt.
-
Longaker, Christine u.a. (2009): Dem Tod begegnen und Hoffnung finden. München: Piper.
- Rehbock, Theda (2005): Achtung der Autonomie gegenüber „nicht- einwilligungsfähigen“ Patienten? – Zur ethischen Problematik von Patientenverfügungen. Pflege, 18, S. 342 – 344. Bern: Hans Huber.
-
Siegmann-Würth, Lea (2010): Ethik in der Palliative Care. Bern: Peter Lang.
- Smeding, Ruthmarijke; Heitkönig-Wilp, Margarete (2010): Trauer erschliessen – eine Tafel der Gezeiten. Esslingen: Hospizverlag.
- Zeller-Forster, Franziska (1999): Verlust/Trauer. In Silvia Käppeli (Hrsg.): Pflegekonzepte, Band 1. Bern: Hans Huber. Seitenangabe: [S. 119ff]
|
|
Mode of delivery (face-to-face, distance learning) |
Face-to-face course with compulsory attendance |