Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester

Degree programme: Bachelor Health Care and Nursing
Type of degree: FH Bachelor´s Degree Programme
Full-time
Winter Semester 2022

Course unit title Bachelorseminar
Course unit code 081611051301
Language of instruction German
Type of course unit (compulsory, optional) Compulsory
Semester when the course unit is delivered Winter Semester 2022
Teaching hours per week 1
Year of study 2022
Number of ECTS credits allocated First Cycle (Bachelor)
Number of ECTS credits allocated 1
Name of lecturer(s) Christine POMIKAL, Alison THEMESSL-HUBER


Prerequisites and co-requisites
  • Introduction to nursing science and research
  • Introduction to scientific work
  • Research methods
  • Evidence Based Nursing

Course content
  • Scientific methodical and content support
  • Organisation of the scientific work process
  • Writing an exposé for the Bachelor thesis that meets the nursing science criteria
  • Support for the process by supervisors
  • Peer group work

Learning outcomes

Students

  • will be able to formulate research questions and hypotheses with support
  • will be able to create an exposé for the Bachelor thesis that meets the criteria
  • learn and work together in peer groups on individual questions and exposés

Planned learning activities and teaching methods
  • Talk
  • Group work and tutorials

Assessment methods and criteria
  • Written exposé
  • Reflection on the process

Comment

None


Recommended or required reading
  • Kleibel, V. & Mayer, Hanna. (2011): Literaturrecherche für Gesundheitsberufe. 2. Auflage. Wien: Facultas.

  • Kunz, Regina. (2009): Systematische Übersichtsarbeiten und Meta-Analysen: Einführung in Instrumente der evidenzbasierten Medizin für Ärzte, klinische Forscher und Experten im Gesundheitswesen. 2. Auflage. Bern: Hans Huber.

  • Metzger, C. (2010): Lern- und Arbeitsstrategien: WLI- Hochschule / ein Fachbuch für Studierende. 11. Auflage. Oberentfelden: Sauerländer.

  • Panfil, Eva-Maria (2013): Wissenschaftliches Arbeiten in der Pflege. Lehr- und Arbeitsbuch für Pflegende. 2. Auflage. Bern: Hans Huber.

  • Mayer, Hanna (2018): Pflegeforschung kennenlernen. 7. überarb. Auflage, Wien: Facultas

  • Behrens, Johannes & Langer, Gero (2020): Evidence based Nursing und Caring. 4. überarb. Auflage. Bern: Hogrefe

  • Mayer, Anna & Raphaelis, Silvia & Kobleder Andrea (2021): Literaturreviews für Gesundheitsberufe: Recherchieren - Bewerten - Erstellen. Erstauflage, Wien: Facultas

Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-to-face course