Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester

Degree programme: Bachelor Social Work Fulltime
Type of degree: FH Bachelor´s Degree Programme
Full-time
Summer Semester 2022

Course unit title Elective Work Field: Youth Work
Course unit code 048502065202
Language of instruction German
Type of course unit (compulsory, optional) Compulsory optional
Semester when the course unit is delivered Summer Semester 2022
Teaching hours per week 2
Year of study 2022
Number of ECTS credits allocated First Cycle (Bachelor)
Number of ECTS credits allocated 2
Name of lecturer(s) Hanno ÖLZ, Katharina SPISS


Prerequisites and co-requisites

None


Course content

Youth work history in Austria models, methods and approaches school and out-of-school programs youth cultures in the 21st century and the right to liberty youth participation in child welfare decision-making critical perspectives school socialization the models, methods and approaches applied in school social work.


Learning outcomes

Students identify local social work services in the field of youth work analyse perspectives and social-political agenda of professional youth work, identify possibilities and limitations of youth work, develop a clear understanding on the role and tasks of youth work, recognize their professional motivation and skills, identify conditions and organizational cultures in the school system and school social work, demonstrate command of a range of presentational techniques and communication skills.


Planned learning activities and teaching methods

Lectures, individual and group project work, peer-assisted learning - self-study, moderated discussions and debates, exercises based on reading, project presentations with plenary feedback


Assessment methods and criteria

Design and develop a project for youth work based on social work theories. Presentation and handout.


Comment

Field trip to youth work organisation, Guest speaker on the topic " youth work and participation "


Recommended or required reading

Allan, June; Briskman, Linda; Pease, Bob (2009): Critical social work: theories and practices for a socially just world. 2. Aufl. Crows Nest, N.S.W: Allen & Unwin.

Anhorn, Roland; Bettinger, Frank; Stehr, Johannes (2007): Foucaults Machtanalytik und Soziale Arbeit: eine kritische Einführung und Bestandsaufnahme. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Betz, Tanja (2008): Ungleiche Kindheiten: theoretische und empirische Analysen zur Sozialberichterstattung über Kinder. Juventa-Verlag.

Böheim-Galehr, Gabriele u.a. (2011): Lebenswelten: Werthaltungen junger Menschen in Vorarlberg. Innsbruck: StudienVerl.

Borrmann, Stefan (2006): Soziale Arbeit mit rechten Jugendcliquen: Grundlagen zur Konzeptentwicklung. 2. Aufl. Wiesbaden: VS Verl. für Sozialwissenschaften.

Hartwig, Luise u.a. (2016): Kinderrechte als Fixstern moderner Pädagogik? Grundlagen, Praxis, Perspektiven. Weinheim; Basel: Beltz Juventa.

Geiser, Kaspar (2015): Problem- und Ressourcenanalyse in der Sozialen Arbeit: eine Einführung in die systemische Denkfigur und ihre Anwendung. 6. Aufl. Freiburg im Breisgau: Lambertus.

Huxel, Katrin (2014): Männlichkeit, Ethnizität und Jugend. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden.

Grunwald, Klaus; Thiersch, Hans; Juventa Verlag (2016): Praxishandbuch Lebensweltorientierte Soziale Arbeit: Handlungszugänge und Methoden in unterschiedlichen Arbeitsfeldern. 3. Aufl. Weinheim, Bergstr: Beltz Juventa.

Lang-Wojtasik, Gregor u.a. (2011): Weltgesellschaft - Demokratie - Schule. Münster]; [Ulm: Klemm + Oelschläger.

Klassen, Michael (2004): Was leisten Systemtheorien in der sozialen Arbeit?: ein Vergleich der systemischen Ansätze von Niklas Luhmann und Mario Bunge. Bern: Haupt.

Korczak, Janusz; Beiner, Friedhelm (2009): Das Recht des Kindes auf Achtung ; Fröhliche Pädagogik. 3. Aufl. Gütersloh: Gütersloher Verl.-Haus.

Kleve, Heiko; Koch, Gerd; Müller, Matthias (2003): Differenz und soziale Arbeit: Sensibilität im Umgang mit dem Unterschiedlichen. Schibri-Verlag.

Staub-Bernasconi, Silvia; Uni-Taschenbücher GmbH (2018): Soziale Arbeit als Handlungswissenschaft: auf dem Weg zu kritischer Professionalität. 2. Aufl. Opladen: Barbara Budrich.

Thole, Werner; Pothmann, Jens (2017): Kinder- und Jugendarbeit. 2. Aufl. Weinheim, Bergstr: Juventa.

Tillmann, Klaus-Jürgen (2007): Schülergewalt als Schulproblem: verursachende Bedingungen, Erscheinungsformen und pädagogische Handlungsperspektiven. 3. Aufl. Weinheim: Juventa Verl.

Walz, Hans; Akkaya, Gülcan; Staub-Bernasconi, Silvia (2014): Menschenrechtsorientiert wahrnehmen - beurteilen - handeln: ein Lese- und Arbeitsbuch für Studierende, Lehrende und Professionelle der Sozialen Arbeit. 3. Aufl. Luzern: Interact.


Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-to-face