Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester

Degree programme: Bachelor Social Work Fulltime
Type of degree: FH Bachelor´s Degree Programme
Full-time
Summer Semester 2022

Course unit title Pedagogy for Social Work
Course unit code 048512023205
Language of instruction German
Type of course unit (compulsory, optional) Compulsory
Semester when the course unit is delivered Summer Semester 2022
Teaching hours per week 1
Year of study 2022
Number of ECTS credits allocated First Cycle (Bachelor)
Number of ECTS credits allocated 1
Name of lecturer(s) Christian Ralf DORN


Prerequisites and co-requisites

None


Course content

This course provides students with an understanding of pedagogy as a professional discipline as well as of its importance for social work and introduces them to the fundamentals of education ("Erziehungswissenschaft"), including its role in social work fields of action.


Learning outcomes

The students are familiar with the theoretical foundation of educational science and understand the relationship between education and upbringing.They are able to transfer this theoretical knowledge into practical operational concepts for various target groups and to draft well-founded suggestions for the improvement of educational and upbringing practices.The students know the functioning, exemplary pedagogical concepts within the educational context.


Planned learning activities and teaching methods

Multimedia lecture, films, exercises and Internet research


Assessment methods and criteria

Presentation


Comment

None


Recommended or required reading

Greving, Heinrich (2009): Pädagogik und soziale Arbeit: Kernkompetenzen zentraler Aufgaben. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Schumacher, Thomas (Hrsg.) (2016): Die Soziale Arbeit und ihre Bezugswissenschaften. 12. Stuttgart: De Gruyter Oldenbourg.

Ptazek, Andrea (2014): Von der Selbstkompetenz zur Sozialkompetenz Welche Wege, Möglichkeiten oder Modelle gibt es um den Erwerb von Selbst- und Sozialkompetenz in der Schule zu fördern? Saarbrücken: AV Akademikerverlag.

Becker-Lenz, Roland (Hrsg.) (2012): Professionalität Sozialer Arbeit und Hochschule: Wissen, Kompetenz, Habitus und Identität im Studium Sozialer Arbeit. Wiesbaden: Spinger VS. 

Gogolin, Ingrid; Bund-Länder-Kommission für Bildungsplanung und Forschungsförderung (2003): Förderung von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund. Bonn: Bund-Länder-Kommission für Bildungsplanung und Forschungsförderung.

Hobmair, Hermann (2011): Pädagogik/Psychologie für die berufliche Oberstufe: Lehrerhandbuch. Köln: Bildungsverlag EINS.


Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-to-face