Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester

Degree programme: Bachelor Social Work Fulltime
Type of degree: FH Bachelor´s Degree Programme
Full-time
Summer Semester 2022

Course unit title Work Field: Families
Course unit code 048512025104
Language of instruction German
Type of course unit (compulsory, optional) Compulsory
Semester when the course unit is delivered Summer Semester 2022
Teaching hours per week 2
Year of study 2022
Number of ECTS credits allocated First Cycle (Bachelor)
Number of ECTS credits allocated 3
Name of lecturer(s) Carmen HOFER-TEMMEL, Angelika HUTTERER


Prerequisites and co-requisites

None


Course content

Students personal reflection and evaluation of their own experiences growing up, and their family relationships; stressors and coping strategies; reflection of family relationship patterns; diagnosis, casework and counselling; key areas of focus: children and youth exposed to parental substance abuse, tackling child and family poverty, single parent households and social problems, parenting post-separation and divorce.


Learning outcomes

Students explore the developmental tasks children and adolescents, reflecting on challenges families face and their coping strategies; conduct scientific analyse relating to adolescents development and problems experienced by families; understand social work approaches and methods used in practice with children, adolescents and families; think critically using scientific social work approaches to key areas of focus.


Planned learning activities and teaching methods

Research of texts and journals; oral presentation; group exercises


Assessment methods and criteria

According to focus: oral presentation and written examination


Comment

The course incorporates science of social work alongside relevant social science disciplines and professional social work practice.


Recommended or required reading

Butterwegge, Carolin (2010): Armut von Kindern mit Migrationshintergrund: Ausmass, Erscheinungsformen und Ursachen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Chassé, Karl August; Rasch, Konstanze; Zander, Margherita (2010): Meine Familie ist arm: wie Kinder im Grundschulalter Armut erleben und bewältigen. 4. Aufl. Wiesbaden: VS, Verl. für Sozialwiss.

Čizmić, Lucas-David (2011): Gewalterfahrungen von Männern in gleichgeschlechtlichen Partnerschaften: Einblick in ein tabuisiertes Problemfeld; eine Studie zu traumatischen Erfahrungen und Folgeschäden. Kovač. Hamburg.

Engelke, Ernst u.a. (2016): Die Wissenschaft Soziale Arbeit Werdegang und Grundlagen. 4. Aufl. Freiburg im Breisgau: Lambertus.

Hartwig, Luise u.a. (2016): Kinderrechte als Fixstern moderner Pädagogik? Grundlagen, Praxis, Perspektiven. Weinheim; Basel: Beltz Juventa.

International Federation of Social Workers (IFSW) (2002) Social Work and the Rights of the Child. A Professional Training Manual on the UN Convention, CH Berne: IFSW.

Kappeler, Manfred (2011). Unrecht und Leid - Rehabilitation und Entschädigung? Der Abschluss- bericht des runden Tisches Heimerziehung. Neue Praxis, 41(1), 3-19.

Knapp, Gerald (2009): Kindheit, Gesellschaft und Soziale Arbeit: Lebenslagen und soziale Ungleichheit von Kindern in Österreich. Klagenfurt: Hermagoras Verl./Mohorjeva Založba.

Kavemann, Barbara (2013): Handbuch Kinder und häusliche Gewalt. 3. Aufl. Wiesbaden: Springer VS.

Korczak, Janusz (2014): Wie man ein Kind lieben soll. 16. Aufl. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Lamnek, Siegfried (2013): Tatort Familie häusliche Gewalt im gesellschaftlichen Kontext. 3. Aufl. Wiesbaden: Springer VS.

Obrecht, Werner (1994): Umrisse einer biopsychosozialen Theorie menschlicher Bedürfnisse: Geschichte, Stand, Probleme, Struktur, Hypothesen, Funktion. Korrigierte Fassung. Hänsenberg: Wissenschaftl. Landesakad. für Niederösterr.

Ohms, Constance (2015): Das Fremde in mir Gewaltdynamiken in Liebesbeziehungen zwischen Frauen. Soziologische Perspektiven auf ein Tabuthema. 1. Bielefeld: Transcript Verlag (= Studien interdisziplinäre Geschlechterforschung).

Staub-Bernasconi, Silvia; Uni-Taschenbücher GmbH (2018): Soziale Arbeit als Handlungswissenschaft: auf dem Weg zu kritischer Professionalität. 2. Aufl. Opladen: Barbara Budrich.

Thole, Werner (2012): Grundriss Soziale Arbeit: ein einführendes Handbuch. 4. Aufl. Wiesbaden: VS, Verl. für Sozialwiss.

Walz, Hans; Akkaya, Gülcan; Staub-Bernasconi, Silvia (2014): Menschenrechtsorientiert wahrnehmen - beurteilen - handeln: ein Lese- und Arbeitsbuch für Studierende, Lehrende und Professionelle der Sozialen Arbeit. 3. Aufl. Luzern: Interact.


Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-to-face