Information on individual educational components (ECTS-Course descriptions) per semester

Introduction to scientific working

Degree programme Health Care and Nursing
Subject area Social Work & Health
Type of degree Bachelor
Full-time
Winter Semester 2023
Course unit title Introduction to scientific working
Course unit code 081612010301
Language of instruction German
Type of course unit (compulsory, optional) Compulsory
Teaching hours per week 1
Year of study 2023
Level of the course / module according to the curriculum
Number of ECTS credits allocated 2
Name of lecturer(s) Peter JÄGER, Isabel PFISTNER
Requirements and Prerequisites

none

Course content
  • Basic principles of scientific work
  • Introduction to philosophy of science and ethics of science
  • Sources of knowledge
  • Literature research
  • Formal requirements and steps for writing a paper according to scientific criteria
Learning outcomes
  • Students will be able to describe the basics of scientific work, the sources of knowledge and basic concepts of the philosophy and ethics of science.
  • apply the principles of scientific work in their own written work, and
  • are able to use scientific standards in an understanding manner
Planned learning activities and teaching methods
  • Presentation
  • Exercise
  • Literature research
Assessment methods and criteria

Seminar work

Comment
Recommended or required reading
  • Brandenburg, H. & Sorschner, S. (Hrsg.) (2021). Pflegewissenschaft 1. Lehr- und Arbeitsbuch zur Einführung in das wissenschaftliche Denken in der Pflege (4. Auflage). Hogrefe. http://doi.org/10.1024/86086-000
  • Brandenburg, H., Panfil, EM, Mayer, H. & Schrems, B. (Hrsg.) (2018). Pflegewissenschaft 2. Lehr- und Arbeitsbuch zur Einführung in die Methoden der Pflegeforschung. Hogrefe. http://doi.org/10.1024/85739-000
  • Esselborn-Krumbiegel, H. (2017). Von der Idee zum Text. Eine Anleitung zum wissenschaftlichen Schreiben (5. Auflage). Utb GmbH.
  • Hofmann, E. & Löhle, M. (2017). Erfolgreich lernen. Effiziente Lern- und Arbeitsstrategien für Schule, Studium und Beruf (3. Überarbeitete Auflage). Hogrefe. http://doi.org/10.1026/02792‑000
  • Mayer, H. (2018). Pflegeforschung kennenlernen. Elemente und Basiswissen für die Grundausbildung (7. Auflage). Facultas.
  • Mayer, H. (2019). Pflegeforschung anwenden. Elemente und Basiswissen für das Studium (5. Auflage). Facultas.
  • Mayer, H., Raphaelis, S. & Kobleder, A. (2021). Literaturreviews für Gesundheitsberufe. Facultas.
  • Panfil, EM. (2022). Wissenschaftliches Arbeiten in der Pflege: Lehr- und Arbeitsbuch für Pflegende (3. Auflage). Hogrefe. https://doi.org/10.1024/86170-000
Mode of delivery (face-to-face, distance learning)

Face-to-face instruction