Theories in Social Work
Degree programme | Social Work |
Subject area | Social Work & Health |
Type of degree | Master Part-time Winter Semester 2023 |
Course unit title | Theories in Social Work |
Course unit code | 058425010202 |
Language of instruction | German |
Type of course unit (compulsory, optional) | Compulsory |
Teaching hours per week | 2 |
Year of study | 2023 |
Level of the course / module according to the curriculum | |
Number of ECTS credits allocated | 3 |
Name of lecturer(s) | Johanna HEFEL, Julia MÄRK |
none
In the course theories in social work, knowledge of the historical development and the professionalization of theories in and of social work is imparted. The focus is on an in-depth examination of these theories as well as the aspects of health, stigmatization and power. In addition, current discourses and a theory-based reflection are part of the course.
- historical insight into the professionalization and development of theories in and of social work - as well as deepening the theories
- current discourses regarding social work theories in the area of tension of the interdependence model
- health, stigma, power
- theory-led reflection
After successfully completing the course, students can:
- name, explain and historically locate groundbreaking stations in the professionalisation of social work
- understand the ambivalence of help and control and explain it based on literature
- understand central theories / concepts of social work science / related sciences with regard to health, diversity and power in the basics
- explain, reflect on and differentiate between central theories in social work
Integrated course:
- lecture
- lecture and discussion groups
- presentations
Seminar paper
- English as language of instruction if necessary
- no compulsory attendance
Borrman, Stefan (2016): Theoretische Grundlagen der Sozialen Arbeit. Ein Lehrbuch. Weinheim: Beltz.
Erath, Peter; Balkow, Kerstin (2016): Soziale Arbeit. Eine Einführung. Stuttgart: Kohlhammer.
Fleischer, Eva; Lorenz, Friederieke (2012): „Differenz(ierung)en, Macht und Diskriminierung in der Sozialen Arbeit? Neue Perspektiven mit dem Anti-Bias-Ansatz.“ In: Soziales Kapital. Wissenschaftliches Journal Österreichischer Fachhochschul Studiengänge Soziale Arbeit, (2012), 8.
Gössl, Martin (2016): „Diversität in den Vorhöfen der Macht? Gesellschaftliche Vielfalt als Stabilisatoren. Ein Essay.“ In: Soziales Kapital. Wissenschaftliches Journal Österreichischer Fachhochschul Studiengänge Soziale Arbeit, (2016), 15, S. 35-39.
Hefel, Johanna (2015): „Klinische Soziale Arbeit und Ausbildung in Österreich – eine Momentaufnahme.“ In: Klinische Sozialarbeit. Zeitschrift für psychosoziale Praxis und Forschung, 11 (2015), 3, S. 14-15.
Lambers, Helmut (2020): Theorien der Sozialen Arbeit. Ein Kompendium und Vergleich. 5. Aufl. Stuttgart: UTB.
Nagy, Andrea (2016): „Soziale Arbeit ‚queer’ denken. Zur Notwendigkeit der Auseinandersetzung mit Heteronormativität in der Ausbildung sozialer Professionen.“ In: Soziales Kapital. Wissenschaftliches Journal Österreichischer Fachhochschul Studiengänge Soziale Arbeit, (2016), 5, S. 57-71.
Sagebiel, Juliane; Pankofer, Sabine (2015): Soziale Arbeit und Machttheorien. Reflexionen und Handlungsansätze. Freiburg im Breisgau: Lambertus.
Scheibe, Matthias (2020): „Digitale Lebenswelten digital entdecken. Erste Erfahrungen mit Online-Erkundungen von Online-Orten.“ In: Soziales Kapital. Wissenschaftliches Journal Österreichischer Fachhochschul Studiengänge Soziale Arbeit, (2020), 24, S. 71-83.
Tatschmurat, Carmen (2018): „Feministisch orientierte Soziale Arbeit. Parteilich handeln, dekonstruktivistisch denken?“ In: Soziale Arbeit mit Frauen und Mädchen. Positionsbestimmungen und Handlungsperspektiven. Herausgegeben von Tilly Miller; Carmen Tatschmurat. Oldenburg: De Gruyter, S. 9-28.
Tißberger, Martina (2016): „Ain’t I a woman? Diversity an der Interaktion von Gender und Rassismus.“ In: Soziales Kapital. Wissenschaftliches Journal Österreichischer Fachhochschul Studiengänge Soziale Arbeit, (2016), 15, S. 102-113.
Presence teaching combined with distance learning